hoe werkt autodelen?

Autodelen kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door je eigen auto te delen. Of een deelauto te huren via een van de vele aanbieders. 

Lees hier meer over klassiek autodelen, peer-to-peer deelrijden, one-way autodelen of particulier delen.

Klassiek

Bij ‘klassiek’ autodelen staan de auto’s op vaste parkeerplaatsen, in de buurt van de huurders. Zeer geschikt dus als je snel een auto wilt voor kort gebruik.

De auto kun je zelf tot een paar minuten van te voren reserveren. Openen gaat met een app , pasje of ov-chipkaart. 

Voordelen:
  • Gemakkelijk te reserveren en te openen
  • Sleutel ligt in de auto
  • Type auto en lokatie vooraf bekend
  • Gelijke tarieven voor alle typen auto’s

Nadelen:
  • Langere ritten met veel uren en kilometers zijn vaak duurder dan bij peer-to-peer
  • Er staat niet altijd een auto in de buurt. Vooral in de randgemeenten zijn er momenteel weinig van dit soort deelauto’s

Aanbieders in Amsterdam: Greenwheels, ConnectCar, MyWheels, Studentcar

Peer-to-peer

Particulieren huren en verhuren auto’s onderling via een bedrijf of platform. Deze vorm van deelrijden is bezig aan een opmars en maakt onderdeel uit van de deel-economie. 

Inbegrepen zijn verzekering, betaling en het bijeenbrengen van vraag en aanbod. 

Voordelen:

  • Veel verschillende soorten auto’s
  • Als verhuurder bepaal je de huurprijs zelf
  • Je kunt je auto verhuren en zo je autokosten laag houden
  • Kan ook met een lease-auto 
  • Sociale vorm van huren

Nadelen:

  • Contact met particulier nodig voor reservering en sleuteloverdracht
  • Variërende prijzen, want de autobezitters bepalen zelf hun prijs
  • Beschikbaarheid van auto’s is minder constant dan bij klassiek autodelen

Aanbieders in Amsterdam: MyWheels (ook lease), SnappCar (ook lease), Wego

One-way

Bij deze vorm hoef je de auto niet terug te zetten op een vaste plek. Je rijdt in binnenstad en vele wijken daarbuiten. Buiten de gestelde grenzen betaal je extra.

Voordelen:
  • Alleen betalen voor de minuten dat je de auto gebruikt. Geen terugzet-kosten dus
  • Je kunt parkeren waar je wilt, maar wel binnen het parkeergebied
  • Parkeren zit in de prijs
  • Veel auto’s in de binnenstad
  • Ook plekken op Schiphol, tegen extra tarief
Nadelen:
  • Buiten Amsterdam parkeren kost behoorlijk extra
  • Slechts 2 soorten auto’s: Smart for Two en BMW i3

Aanbieders in Amsterdam: Share Now, Fetch

Particulier

Ook wel delen in kleine kring of co-autoschap genoemd. Je deelt samen met buren of andere bekenden een of meerdere auto’s. Je kent en vertrouwt elkaar. 

Voordelen:

  • Iedereen kent en vertrouwt elkaar, dus onderling afspraken maken is veel gemakkelijker
  • Sociale en buurtvriendelijke vorm van autodelen
  • Je deelt alle kosten, waardoor je vaker veel goedkoper uit bent dan bij andere autodeel-aanbieders
  • Facturen en verrekeningen zijn uit te besteden aan speciale bedrijven
  • Met elkaar zijn makkelijker afspraken te maken over wie wanneer de auto nodig heeft

Nadelen:

  • Contact met particulier nodig voor reservering en sleuteloverdracht
  • Variërende prijzen, want de autobezitters bepalen zelf hun prijs
  • Beschikbaarheid van auto’s is minder constant dan bij klassiek autodelen

Aanbieders in Amsterdam voor verrekening en administratie of andere aspecten: DEEL, OnzeAuto, Wego

Emile is een non-profit stichting  die zich inzet  voor de mobiliteitstransitie in Amsterdam. Wij ondersteunen  mensen die willen deelrijden, (buurt)initiatieven opstarten of kennis willen uiwisselen over deelrijden.
Kvk 77233735 | Privacyverklaring | © Stichting Emile 2021 – Emile maakt de weg vrij